صفحه اصلی
شبکه های اجتماعی
yahoo google aparat twitter facebook
audio
upload

آرشیو موضوعی : مذهبی

  • RSS

ابزارک ها

ابزارک

قدرت نرم جهان اسلام

اربعین امسال متفاوت‌ترین اربعین تاریخ است نه تنها از آن جهت که بین ۱۷ تا ۲۰ میلیون نفر در این مراسم شرکت کردند تا بزرگ‌ترین گردهمایی مذهبی سالانه جهان را ثبت کنند، بلکه این مراسم مذهبی صلح‌آمیز پیام سیاسی روشن و مشخصی داشت و ضربه نمادینی بود به گروه تروریستی داعش و رژیم‌‌صهیونیستی ‌که امنیت آن بیش از هر موقع دیگری به چالش کشیده شده است. پیشروی های داعش به سمت شهرهای مختلف عراق،شاید این تصور را برای ناظران جهانی پدید آورده بود که اربعین امسال شاید خلوت ترین دوره خودرا طی نماید .اما چنین نشد.

مراسم اربعین امسال سید الشهدا با جمعیتی که حساب آن از دست خارج شده، بزرگ‌ترین اجتماع تاریخ شده است و ان شاء الله سال به سال باشکوه تر خواهد شد. زائران حضرت اباعبدالله که از ۶۰ کشور جهان به این مراسم رسیده‌ بودند از آنجا که فضای اطراف حرم گنجایش چند ده هزار نفر بیشتر را ندارد تا کیلومترها در جاده‌های اطراف حرم اجتماع کرده‌بودند که هیچ تصویر تلویزیونی قادر به پوشش یکباره و همه جانبه آن نیست.انسان هایی که همدیگر را نمی شناسند ولی نمونه ای از جامعه امام زمان عج را به رخ جهان می کشند که پول در ان معنا و مفهوم ندارد. همه به هم خدمت می کنند.همه به هم اعتماد می کنند.همه برای اعتلای نام اسلام دست به دست هم می دهند و هر چه بخواهند با گذشت و ایثار در اختیار هم قرار می دهند.آنجا که لازم باشد، شب و روز از پا نمی نشینند.

آنچه که حیرت ناظران جهانی را در این روز بزرگ برانگیخته چگونگی امکان تغذیه و اسکان جمعیت بالغ بر ۲۰ میلیون نفر است، آن هم در شرایطی که فقط در چند هزار متر مربع متمرکز شده‌اند بیشتر ایشان خدمات مردمی در موکب (هیئت)‌های حسینی راکه خالصانه با اصرار و التماس به زائران انجام می‌شود با هیچ معیار دیگری جز ایمان و عشق به حقیقت متعالی قابل وصف نمی‌دانند. کاین هنوز از نتایج سحر است؛باش تا صبح دولتش بدمد.خداوند می خواهد بگوید ظرفیت کربلا و نهضت عظیم عاشورا ودر تداوم ان زیارت اربعین که در واقع پاسداشت کار خالصانه امام حسین ع و مصائب خاندان اهل بیت تا قیام قیامت فراموش نخواهد شد. اشتیاق و حرارت قلبی مؤمنان نسبت به اباعبدالله(ع)اولین و اساسی‌ترین عاملِ محبوبیت اربعین است. چنانکه رسول خدا فرمود: «إنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَهٌ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَنْ تَبْرُدَ أَبَداً؛ همانا به سبب قتل حسین حرارتی در قلب‌های مؤمنان است که هرگز سرد نخواهد شد» این مسیر پرشور تازه آغاز شده و نباید گذاشت به سردی بگراید.اربعین ۹۳ نقطه عطفی به عنوان یک راهبرد و ذخیره استراتژیک برای نظام اسلامی است.عظمت این کار را با کمبودهای احتمالی نباید تلخ کرد والبته برای رفع این کمبودها برای آینده باید تلاش کرد.

قدرت نرم مسلمانان
نخست اینکه این حضور نشان می‌دهد که مکتب حسینی از قابلیت و قدرت بسیج بالایی برخوردار است که مشابه آن را در جهان امروز (که در معرض هجوم افسارگسیخته فرهنگ غرب قرار گرفته و باعث تکه تکه شدن هویت‌های جمعی شده است) نمی‌توان سراغ داشت. از این رو این حضور ابعاد دیگری از قدرت نرم مسلمانان و به خصوص پیروان این مکتب را به تصویر می‌کشد.

آشنایی افکارعمومی بین‌المللی با ماهیت ظلم ستیزی مکتب حسینی
دوم اینکه این حضور باعث آشنایی افکارعمومی بین‌المللی با ماهیت ظلم ستیزی مکتب حسینی و نمادهای عینی آن تاسوعا ـ عاشورا و اربعین می‌شود و در عین حال با بازخوانی واقعه جانسور عاشورا چهره عاملان و مسببان این واقعه را در چهره داعش و دیگر افراد و گروه‌های تکفیری برای افکار عمومی بین‌المللی معرفی می‌کند. در واقع همان کسانی که جنایت عاشورا را آفریدند امروزه در چهره داعش دوباره ظهور و بروز یافته‌اند. در این میان اگر داعش با قتل و خون‌ریزی و ارتکاب انواع جنایات شنیع وجهه اسلام و مسلمانان را تخریب می‌کند اما ۲۰ میلیون زائر شیعه باحضور مسالمت‌آمیز خود در مراسم عاشورا و اربعین ضمن تأکید بروحدت و همبستگی خود بر این واقعیت صحه می‌گذارند که ظلم ستیزی در مکتب اسلام و شیعه قدمتی بیش از ۱۴۰۰ ساله دارد.

تجربه ای جدید در برگزاری امن مراسم با اتکا به توانمندی های مردم عراق
باید علت دور شدن خطر و تهدید داعش از مناطق شیعه نشین (که زمینه را برای برگزاری موفقیت آمیز و بی خطر مراسم اربعین و پیش از آن مراسم عاشورا فراهم کرد) را در خارج از چارچوب تشکیل ائتلاف داعش جستجو کرد و آن جای نیست جز داخل عراق. در این زمینه نیز نه یک رکن بلکه مثلث روابط و همکاری میان سه رکن مرجعیت، دولت عراق و مشورت های ایران بوده است که چنین موفقیتی را رقم زده است. فتوای مرجعیت در تشکیل ارتش مردمی موجب شد خلاء ناشی از خیانت نفوذی های بعثی در ارتش که در سقوط غیر منتظره موصل متجلی شد به سرعت پر شود و در عین حال این امکان فراهم شود که دولت جدید امکان پالایش نفوذی های بعثی را در ارتش و دیگر نهادهای امنیتی پیدا کند و از تکرار خیانت نفوذی های بعثی در سایر مناطق جلوگیری کند.


هیچکس نمی‌تواند مطمئن باشد که هم‌اکنون با حسین(ع) است

هیچکس نمی‌تواند مطمئن باشد که هم‌اکنون با حسین(ع) است

من و تو در کجا ایستاده‌ایم؟

با حسینیم یا در برابر او!؟

شاید فکر می‌کنیم با حسینیم و حتی خود را عزادارش می‌دانیم اما در حقیقت…

سید حسن نصر الله با بیانی دلنشین، این موضوع که حسینی بود چگونه است و تا چه زمانی حسینی هستیم را به زیبایی تبیین می‌کند. [صوت را همزمان با خواندن  متن گوش کنید تا بیشتر لذت ببرید].

 

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

 

لا یطمئن أحدنا أنّنی الآن أنا مع الحسین؛ أنا مع الحسین فی المدینه، أنا مع الحسین مِن المدینه إلی مکّه، أنا مع الحسین فی مکّه، أنا مع الحسین و هو خارجٌ مِن مکّه، ولکنّ السؤال: هل أبقَی مع الحسین عندما تأتی رساله الکوفییّن مضمّخهً بدم مسلم بن عقیل و خذلان البیعه؟! هل أبقَی مع الحسین مِن تلک اللحظه إلی کربلاء؟! هل أبقَی مع الحسین فی حصار الجوع و العطش و الموت و القتل؟! هل أبقَی مع الحسین لیله العاشر مِن المحرّم عندما یسمح لی أن أُغادر فی وسط اللیل دون أن أخجل مِن أحد أو ینظر أحد إلیّ بعیونٍ عاتبه؟! هذا هو السؤال! ندّعی أنا و أنتم أنّنا فی هذا الخطّ، أنّنا فی هذا الطریق، ولکن یجب أن نعمل لنبقَی فی هذا الخطّ، لنبقَی فی هذا الطریق، لنصلَ إلی کربلاء، و لنکون مِن أهل الیوم العاشر ثباتاً و یقیناً و عنفواناً و تسلیماً لله و عشقاً لإمامنا و قائدنا و تضحیهً مِن أجل دیننا و قِیَمنا؛ و بالتالی فی یوم العاشر لن یکونَ إلّا الفتح، إمّا فتحٌ بالشهاده، بالجماجم، بالرؤوس المرفوعه علَی الرماح، بالخیام المحترقه، بالنساء المسبیّه، إمّا أن یکون فتحٌ مِن هذا النوع، فتحٌ تاریخیّ مِن هذا النوع، و إمّا أن یکون فتحٌ کفتح المقاومه الإسلامیّه فی جنوب لبنان فی أیار عام ألفین، و کما سیکون فتحٌ لفلسطین و للقدس إن شاء الله؛ لکن المهمّ أن تصل أقدامنا إلی معسکر الحسین فی یوم العاشر، أن تثبت أقدامنا فی معسکر الحسین یوم العاشر، و أن لا تنهار إرادتنا و لا عقلنا و لا عزمنا…


انسان کامل (بخش دوم)

انسان کامل (بخش دوم)

این مقاله با استفاده از مطالب صفحات ۵۵۰ -۵۵۱ در شرح حدیث سی و یکم و صفحات ۲۰۶ – ۲۰۷ و ۲۰۸ در شرح حدیث دوازدهم  از کتاب چهل حدیث امام خمینی(ره) نگاشته شده است.

شناخت انسان کامل از منظری دیگر

(اراده انسان کامل عین اراده خداوند متعال است و بر جمیع امور و جمیع عوالم وجود نافذ می‌باشد، در توضیح مطلب) باید دانست (در) تفویض مستحیل(یعنی واگذاری محال یا باطل امور آفرینش) که (منظوراز آن) مغلولیت یدالله (فراموشی اراده الهی) و تاثیر قدرت و اراده عبد مستقلاً ( مستقل از اراده الهی) باشد، مابین عظائم امور(امور عظیم در نظر عرف انسان‌ها) و صغائر آن به هیچ‌وجه فرقی نیست.

چنانچه احیا و اماته (زندگی دادن و زندگی گرفتن) و ایجاد و اعدام (به وجود آوردن و نابود کردن) و قلب عنصری به عنصری دیگر (تبدیل ماهیتی به ماهیتی دیگر) تفویض به هر موجودی (مورد قبول) نتواند بود، تحریک پر کاهی نیز تفویض (مورد قبول ) نتواند بود، ولو به مَلَک (فرشته) مقربی یا نبی مرسلی، از عقول مجرده (موجودات عاری از هرگونه مادیت) و ساکنین جبروت اعلا گرفته تا هیولای اولا (عناصر ابتدایی مادی) و تمام ذرات کائنات(عوالم وجود) مسخر در تحت اراده کامله‌ی حق و به هیچ وجه و در هیچ کاری استقلال ندارند و تمامت آنها در وجود و کمال وجود و در حرکات و سکنات و اراده و قدرت و سایر شئون محتاج و فقیر، بلکه فقر محض و محض فقرند (از جمله انسان کامل که در نهایت علم به فقر ذاتی خود نسبت به خداوند است).

چنانچه با قیّومیّت حق و نفی استقلال عباد و ظهور و نفوذ اراده الله و سریان آن نیز، مابین امور عظیمه و صغیره هیچ فرقی نیست، (پس) چنانچه ما بندگان ضعیف قادر هستیم به اعمال ضعیفه، از قبیل حرکت و سکون و سایر افعال (مادی)، بندگان خاص خداوند و ملائکه مجرده قادرند به افعال عظیمه احیا و اماته (زندگی دادن و گرفتن) و رزق (دادن) و ایجاد و اعدام (یعنی) همانطور که جناب ملک الموت موکل به اماته است (از طرف خداوند) و اماته او (وظیفه او) از قبیل استجابت دعا نیست (یعنی دعا نمی‌کند که خداوند انسانی را قبض روح کند) و جناب اسرافیل موکل به احیاست (از طرف خداوند) و از قبیل استجابت دعوت نیست (وظیفه اش) و از قبیل تفویض باطل هم نیست (یعنی مستقلا از سوی خدا انجام نمی دهند و اراده آنها عین اراده الهی است).

همینطور اگر ولی کامل (انسان کامل) و نفس زکیّۀ قویّه‌ای، از قبیل نفوس انبیا و اولیاء، قادر بر اعدام و ایجاد و اماته و احیا به اقدار (قدرت) حق تعالی باشد، تفویض محال نیست و نباید آن‌را باطل شمرد و تفویض امر عباد به روحانیت کامله‌ای که مشیّتش فانی در مشیت حق و اراده‌اش ظل (سایه) ارادۀ حق است و اراده نکند مگر آنچه را حق اراده کرده و حرکتی نکند مگر آنچه که مطابق نظام اصلح است ، چه در خلق و ایجاد و چه در تشریع و تربیت (خلق) ، مانع ندارد بلکه حق (صحیح) است. و (البته) این حقیقتا (در حقیقت) تفویض نیست. و بالجمله (خلاصه) به آن معنای اول، تفویض در هیچ امری جایز نیست و مخالف براهین متقنه است. و به معنای دوم ، در تمام امور جایز است. بلکه نظام عالم درست نشود (شکل نگیرد) مگر با ترتیب اسباب و مسبّبات که امام صادق (ع) می فرمایند:أبی الله أن یُجریَ الاُمورَ الّا بِاَسبابها. که خداوند اِبا دارد امور را جاری سازد الا از طریق اسباب و مسببات (و انسان کامل ظهور اتمّ و أکمل اسم شریفۀ مسبب الاسباب است).
و بدان که تمام این معانی که به طریق اجمال (خلاصه) ذکر شده مطابق میزان صحیح برهانی و ذوق و مشرب عرفانی و شواهد سمعیه است. وَاللهُ الهادی.
 
ما و انسان کامل
چگونه اول مرتبه حصول(بدست آمدن) روایح (نسیم‌های ) ولایت (انسان کامل) شامل حال انسان می گردد؟؟


انسان کامل (بخش اول)

انسان کامل (بخش اول)

انسان کامل مظهر جمیع اسماء و صفات الهی (به شکل أتم و أکمل آن) است.

این مظهریت به این صورت است که:
۱- هیچیک از اسماء را در آن (وجود انسان کامل) غلبه تصرفی نیست.
۲- مظهریت آن (وجود انسان کامل) از اسمی (از اسماء الهی) زاید بر اسمی نیست. (یعنی هیچ اسمی از اسمای الهی بیش از اسم‌های دیگر خداوند در آن وجود عزیز ظهور ندارد).

در نتیجه:
۱- او (انسان کامل) مربوب (تربیت شده) حق تعالی است به اسم جامع (توسط اسم جامع الهی).
۲- سیرش (حرکت کمالیش به سوی ذات مقدس الهی) بر طریقۀ مستقیمه وسطیه اسم جامع (الهی) است.
۳- او (انسان کامل) نیز چون رب خود (خداوند) کون (وجود) جامع است.
۴- دارای مقام وسطیت و برزخیت کبری است (به عبارتی فیض را در نهایت خود و بدون هیچ تصرف وجودی به مادون وجود مقدسش انتقال می دهد).

این درحالی است که در (وجود) سایر اکوان (موجودات)، اسمی از اسماء محیطه یا غیرمحیطه (الهی) غلبه تصرفی داشته و در نتیجه آنها (موجودات دیگر) هر یک مظهر اسمی از اسمای الهی می باشند (با توجه به میزان سعه وجودیشان) و بدء (شروع) و عود (بازگشت) آنها به همان اسم است و اسم مقابل آن در بطون است (عدم ظهور دارد) و متصرف آن نیست (در برابر ظهور اسم مقابل مخفی و باطنی است) مگر به وجه (با توجه به) احدیت اسماء که بیان آن مناسب این مقام نیست…

حق تعالی (نیز) به مقام اسم جامع و رب‌الانسان (انسان کامل) بر صراط مستقیم است چنانچه فرماید:
"إن ربّی علی صراطٍ مستقیم"   هود/آیه ۵۶

یعنی مقام وسطیت و جامعیت بدون فضل (برتری) صفتی بر صفتی و ظهور اسمی دون (بدون) اسمی دیگر و (در نتیجه) مربوب آن ذات مقدس(هم) بدین مقام، بر صراط مستقیم است بدون تفاضل مقامی از مقامی و شأنی از شأنی (یا مَن لا یَشغَلُهُ شأنٌ عَن شأن).


ویدئو / بخشی از مناجات امام علی(ع) به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، با صدای مرحوم میثم کامیابی

ویدئو / بخشی از مناجات امام علی(ع) به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، با صدای مرحوم میثم کامیابی

http://bachehayeghalam.ir/media/clip/meysam_kamyabi_ramezan(www.BGH.ir).wmv


بخشی از مناجات امام علی(ع) به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، با صدای مرحوم میثم کامیابی

بخشی از مناجات امام علی(ع) به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، با صدای مرحوم میثم کامیابی

http://bachehayeghalam.ir/media/clip/meysal_kamyabi_ramezan(www.BGH.ir).wmv


وصل یار

وصل یار

به مناسب فرا رسیدن میلاد آخرین منجی عالم بشریت، مهدی فاطمه(س)، یکی از سروده‌های پدر عزیزم [متخلص به حبیب] را، از دفتر شعرشان انتخاب کردم و به عنوان هدیه‌ای به مناسبت این ایام شورانگیز پیش‌کش می‌کنم.

و خدایا به من، منتظر واقعی بودن را بیاموز.

اللهم عجل لولیک الفرج.

وصل یار

بردار از رخ پرده را ای ماه دل آرای من
کز نازنین سیمای تو روشن شود سیمای من

جانم ز هجران سوختی آتش به جان افروختی
سوزد دل از هجر و فراق ای وای من ای وای من

دل می‌گدازد سوی تو جان پر کشد در کوی تو
در دل ستانی شهره‌ای ای یار بی‌همتای من

هر دم شمیمی می‌رسد زان کوی عطراگین تو
تا بزم سرمستان ببر جانا دل شیدای من

من بی‌قرارم بی‌قرار در انتظار وصل یار
چشم انتظارم روز و شب آمال من سودای من

هر کوی و برزن سرکشم گیرم نشان از کوی تو
کن الفتی ای دلربا با این دل تنهای من

خال رخت دل می‌برد جان ناز شستت می‌خرد
با یک کرشمه رخ نما ای مه رخ زیبای من

ماه جهان افروز من بنگر نوا و سوز من
از هجر تو دل می‌تپد ای مونس شبهای من

مشکل گشای دل تویی آن آشنای دل تویی
هجران تو کی سر رسد ای یوسف زهرای من


سربندهای فراموش شده(۱) – خاطره گویی حجت الاسلام مهدوی بیات در فکه

سربندهای فراموش شده(۱) – خاطره گویی حجت الاسلام مهدوی بیات در فکه

http://www.bachehayeghalam.ir/media/clip/talaiye1.wmv


کلیپ ویدئویی لبیک یا حسین سید حسن نصرالله

کلیپ ویدئویی لبیک یا حسین سید حسن نصرالله

http://www.bachehayeghalam.ir/media/clip/hizbollah01.wmv


عهد خونین پسر با پدر

عهد خونین پسر با پدر

ظهر، بیابان، ذی الحجه، کاروان، برکه، وحی، دست نبی، عهد با ولی و غدیر خم.
این چنین بود که ۱۸ ذی الحجه را عید ولایت امیر المونین نامیدند و برای همه حج رفته‌ها وحج نرفته‌ها، غدیر کمال دین و اتمام نعمت الهی شد.
اما در همه دست‌ها وبیعت‌ها وعقد اخوت‌ها، تنها یک نفر بود که این عهد را بعد از همه عزیزانش به اوج رساند و چه زیباست که پسری ولایت پدر را تا اوج شهادت زمزمه کند.
آری…
حسین دستان پدر را فشرد و چشمانش از نور چشمان علی پر شد، به یاد روزی افتاد که رسول خدا به علی نگاه نمود و فرمود: هر که دوست دارد، یوسف را در آینه جمالش، ابراهیم را در آیینه سخاوتش، سلیمان را در آیینه شادابی‌اش و داود را در آیینه حکمتش ببیند به این شخص [علی] بنگرد.۱


صفحه 1 از 41234

نظرسنجی

یک سال از آغاز برجام گذشت، به نظر شما آیا برجام گشایشی در زندگی مردم ایجاد کرد؟

مشاهده نتايج

Loading ... Loading ...

خبرنامه

برای اطلاع از به روزرسانی‌ها و دیگر اخبار مرتبط با سایت، در خبرنامه اینترنتی ما عضو شوید. توضیحات بیشتر...
پس از ارسال، پیامی به پست الکترونیک شما فرستاده می‌شود که باید روی لینکی که در پیام موجود است کلیک کرده تا عضویت شما قطعی گردد.

سامانه پیام کوتاه

جهت عضویت در سامانه پیام کوتاه بچه‌های قلم، عدد 22 را به شماره 30007227001212 ارسال نمایید.

  • آ – العالم
  • آ- پرس تی وی
  • ادواردو
  • برهه
  • پایگاه اینترنتی هیئت جوادالائمه علیه السلام
  • تا شهدا، با شهدا
  • تبیان مهدویت
  • سایت اختصاصی شهید "احمد کاظمی"
  • عمارنامه

به " بچه‌های قلم" امتیاز دهید.