صفحه اصلی
شبکه های اجتماعی
yahoo google aparat twitter facebook
audio
upload

ابزارک ها

ابزارک

sabade-kala

تحقیر مردم در توزیع سبد کالا!
طرحی بدون کارشناسی یا شاید مغرضانه برای خدشه جهانی چهره جامعه ایران و انتقال پیامهای خاص به خارج از کشور همزمان با دهه فجر!

سید یاسر جبرائیلی

هر فردی که تجربه مدیریت یک سازمان ۲۰۰ نفره را هم داشته باشد، نیک می داند که توزیع متمرکز کالا و هدایا به افراد، علاوه بر ایجاد اخلال در روند عادی امور و فلج کردن سازمان در زمان توزیع، صف‌های طویلی پشت باجه توزیع شکل می دهد که نه صحنه های زشت آن و نه حواشی حضور در «صف»، قابل کنترل نیست. شاید برای کارمندان آن سازمان، ماجرا در همان روز توزیع خاتمه یابد، اما در نظر مراجعه کنندگان یا میهمانان و ناظران بیرونی، «تصویر عمومی» آن سازمان، مدیران و کارکنانش ملکوک خواهد شد.

در مثال سازمان، اگر وضعیت فوق الذکر منجر به خدشه دار شدن اعتبار عمومی سازمان و کارمندان در نگاه ناظر بیرونی می شود، درباره یک کشور، وضعیت های مشابه منجر به خدشه دار شدن تصویر عمومی کشور(Country Image) در محیط بین المللی می شود. صف های طویل مردم که طراحان سبد کالا برای ارائه مقداری برنج و مرغ و تخم مرغ شکل دادند و تصاویر ناراحت کننده آن منتشر شد، اگر نخستین حسی که در وجود ناظران داخلی و حاضران در صف‌ها ایجاد کرد «حس حقارت» بود، برای ناظران و بازیگران بین المللی، پیام هایی مخابره کرد که راقم این سطور از تحریر آنها اکراه دارد. اگر این ماجرا یک استثنا بود، می شد آن را حمل بر «بی تدبیری» کرد و از کارشناسان خواست به نقد «چگونگی» توزیع کالا بپردازند؛ اما مخابره سیستماتیک (تکرار شونده) چنین پیام هایی به دشمن، اجازه تقلیل ماجرا به یک بی تدبیری صرف را نداده و ما را ملزم به بررسی «چرایی»‌ این اقدام می کند.

sabad-kala-2

تحقیر مردم در توزیع سبد کالا!
طرحی بدون کارشناسی یا شاید مغرضانه برای خدشه جهانی چهره جامعه ایران و انتقال پیامهای خاص به خارج از کشور همزمان با دهه فجر!

در علم روابط بین الملل مشهور است که دولت‌ها هیچ گاه ارزیابی اطلاعاتی دقیقی از وضعیت قدرت یکدیگر ندارند و همین «احتمال خطای محاسبه»، آنان را در برگزیدن ابزارهای مختلف نیل به اهداف سیاست خارجی دچار تردید می کند. در راستای همین امر، دولت ها معمولا برای افزایش ضریب خطای محاسباتی رقبا، سعی دارند در محیط بین المللی تصویر عمومی قدرتمند و بی نقصی از خود به نمایش بگذارند. این تلاش، در شرایطی که دو دولت در حالت مخاصمه، شبه مخاصمه و یا مذاکره قرار دارند، صد چندان می شود.

در شرایط کنونی که دولت محترم در حال مذاکره با دشمن برای اثبات صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای است، طرف غربی علی رغم ضعف‌های عدیده‌ای که در حوزه های مختلف قدرت دارد، نه تنها ضعفی از خود نشان نمی دهد، بلکه پیوسته در حال تظاهر به قدرتی فراتر از واقعیت سطح قدرت خویش است. تهدید ایران به حمله نظامی، عمده ترین شکل این تظاهر به قدرت است که هرچند در محیط‌های آکادمیک و اتاق های فکر، با توجه به وضع کنونی ایالات متحده به عنوان طنز بدان نگریسته می شود، اما واشنگتن از قصد خود برای تحمیل گزینه نظامی به محاسبات طرف ایرانی، عقب نشینی نمی کند. آمریکایی ها خوب می دانند و به زبان هم آورده اند که «دیپلماسی در خلا عمل نمی کند و موفقیت یک کشور در

sabad-kala-3

تحقیر مردم در توزیع سبد کالا!
طرحی بدون کارشناسی یا شاید مغرضانه برای خدشه جهانی چهره جامعه ایران و انتقال پیامهای خاص به خارج از کشور همزمان با دهه فجر!

عرصه دیپلماسی به قدرت آن وابسته است»، لذا طبیعی است که درباره سطح قدرت خود اغراق نمایند. اما در مقابل این اغراق، در کمال تعجب طرف ایرانی نه تنها میزان قدرت خود را بزرگنمایی نمی‌کند، بلکه به طرز غیرقابل باوری دقیقا متناسب با حوزه های ابراز قدرت طرف مقابل، به صورت غیرواقعی اظهار ضعف کرده و کشور را ضعیف تر از آنچه هست نشان می‌دهد! اگر آمریکا از تحریم اقتصادی سخن می گوید، برخی «خزانه خالی» را تکیه کلام خود می‌کنند؛‌ اگر دشمن و طرف مذاکره تهدید به حمله نظامی می کند، جناب آقای ظریف وزیر محترم امور خارجه در اظهار نظری به دور از واقعیت، می‌گویند «آمریکا اگر بخواهد می‌تواند در عرض ۱۰ دقیقه تمامی تاسیسات هسته‌ای و استراتژیک ایران را نابود کند»؛‌ اگر آمریکا می گوید اثر تحریم ها ایران را به میز مذاکره آورده است، بخش دیگری از سیستم اجرایی با به صف کشیدن مردم برای دریافت مرغ و برنج، برای ادعای دشمن مستندسازی می کند!

همانطوری که پیشتر گفته شد، متاسفانه تکرار سیستماتیک مخابره پیام ضعف به دشمن، ماجرای توزیع سبد کالا را از سطح یک مسئله اجرایی به یک مسئله امنیت ملی ارتقا داده است. نگرانی دوستداران دولت این است که اگر درباره سطح قدرت ایران اغراق نمی شود، چرا واقعیت های قدرت ایران تقلیل داده شده و یا پیام‌های ضعف به دشمن مخابره می‌شود؟

sabad-kala-4

تحقیر مردم در توزیع سبد کالا!
طرحی بدون کارشناسی یا شاید مغرضانه برای خدشه جهانی چهره جامعه ایران و انتقال پیامهای خاص به خارج از کشور همزمان با دهه فجر!

شاید واقعا در پس این موضع گیری ها و اقدامات، چیزی جز بی‌تدبیری و فقر اطلاعاتی نبوده و حتی تکرار سلسله‌وار این اشتباهات نیز، صرفا یک تصادف -هرچند نادر- باشد؛ اما به نظر می رسد با توجه به تاکیدی که دولت محترم بر کرامت انسانی و عزت ملی و همچنین موفقیت در مذاکرات هسته‌ای دارد، ضروری است حساسیت ویژه‌ای نسبت به این گونه امور به خرج داده شود. در صورتی که تعمدی در پس این خطاهای راهبردی باشد، بی‌تردید باید از وجود یک برنامه مشخص برای تخریب وجهه دولت در میان مردم و تلاش برای عدم موفقیت آن در عرصه بین المللی سخن گفت؛ لذا از ریاست محترم جمهور جناب حجت الاسلام روحانی انتظار می‌رود تیمی خبره را مامور بررسی پشت پرده این «سلسله اقدامات قابل تامل» کرده و دستور ویژه ای برای جلوگیری از تکرار موارد مشابه صادر نمایند.


  • تاریخ ارسال: ۱۲:۳۸ ب.ظ - دوشنبه ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
  • چاپ این مطلب
  • تعداد بازدید: 5,338
  • ۶ نظر
  • گزارش!
  1. حسني

    هنوزم تو کار مردم موندم که چی شد که به روحای رای دادن!!!!!!!!!!!!!؟

  2. اشرفی

    به نام خدا. سلام. چند سؤال و تردید در مورد سبد کالای دولت:
    ۱٫ کسانی که در زمان دولت احمدی نژاد، حتی یارانه ها را هم گداپروری می دانستند، چطور حالا به فکر توزیع کالا در بین مردم افتاده اند؟!
    ۲٫ کسانی که ادعا می کنند خزانۀ دولت خالی است، با چه انگیزه ای به فکر توزیع سبد کالا در بین مردم افتاده اند، در حالی که هیچ کس چنین توقعی را در این زمان از آنان نداشت!
    ۳٫ با صف های طولانی که ایجاد کرده اند، در افکار عمومی جهان، مردم ایران را مردمی فقیر و عقب افتاده معرفی می کنند و در نتیجه، هم مردم ایران را تحقیر می کنند و هم عزت جمهوری اسلامی را یکبار دیگر، بعد از توافقنامۀ ننگین هسته ای زیر سؤال می برند!
    ۴٫ توزیع سبد کالا ناعادلانه است و گفته شده روستاییان که محروم ترین قشر جامعه هستند، از آن محروم شده اند و در بین دیگر اقشار نیز عدالت مراعات نشده است که در نتیجه اعتراض عمومی جامعه را نسبت به حکومت افزایش می دهند!
    ۵٫ گفته شده برخی از اقلام این سبد مثل برنج و مرغ آن، خارجی است و با این کار، وانمود می کنند مردم ایران و جمهوری اسلامی ایران، در اساسی ترین کالاهایش محتاج خارجی ها هستند!
    ۶٫ زمان توزیع آن را دهۀ پیروزی انقلاب قرار داده اند که تلقی می شود بعد از ۳۰ سال از پیروزی انقلاب، مردم ایران محتاج و فقیرند که در نتیجه کارآمدی انقلاب زیر سؤال می رود!

  3. ARJ

    چرا حذف کردین عکسو میزاشتینش مردم ببینن چقدر اوضاع مملکت خرابه

  4. مشمول دريافت سبد كالا

    عموحسن سبد باف !سبد منوبافتی ؟بله
    توش کالا انداختی؟بله
    جنس های بنجلت رو به مردم انداختی؟بله..
    عمو اومده !چی چی آورده!؟سبدکالا.
    داخلش چیه؟
    دردوبلا!
    بخور و بیا…
    با صدای چی؟
    با صدای مرغ قد قد قدا…

  5. ایم ملت حقشونه.ملت ملت کوفه است است هیچ کس توی راه ولایت نیست چون اگه بود میدونست این کارها به ضرر اسلام ونظام جمهوری اسلامه.حجاب را رعایت نمی کنند کلی ضربه به اسلام میزنند.مطیع امر رهبر نیستن کلی ضربه به اسلام میزنند.ملت ما هوشیار نیستند بصیرت ندارند.البته منظورم بعضی هاشون هست نه همه.

دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.



مستضعفین تی وی

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

فیس بوک تویتر گوگل پلاس افسران ایمیل چت

نظرسنجی

یک سال از آغاز برجام گذشت، به نظر شما آیا برجام گشایشی در زندگی مردم ایجاد کرد؟

مشاهده نتايج

Loading ... Loading ...

خبرنامه

برای اطلاع از به روزرسانی‌ها و دیگر اخبار مرتبط با سایت، در خبرنامه اینترنتی ما عضو شوید. توضیحات بیشتر...
پس از ارسال، پیامی به پست الکترونیک شما فرستاده می‌شود که باید روی لینکی که در پیام موجود است کلیک کرده تا عضویت شما قطعی گردد.

سامانه پیام کوتاه

جهت عضویت در سامانه پیام کوتاه بچه‌های قلم، عدد 22 را به شماره 30007227001212 ارسال نمایید.

  • آ – العالم
  • آ- پرس تی وی
  • ادواردو
  • برهه
  • پایگاه اینترنتی هیئت جوادالائمه علیه السلام
  • تا شهدا، با شهدا
  • تبیان مهدویت
  • سایت اختصاصی شهید "احمد کاظمی"
  • عمارنامه

به " بچه‌های قلم" امتیاز دهید.