صفحه اصلی
شبکه های اجتماعی
yahoo google aparat twitter facebook
audio
upload

ابزارک ها

ابزارک

چند وقتی است که مباحث و جدل‌های علمی که از گذشته‌های دور بین متکلمین و طرفداران فلسفه و عرفان وجود داشته، در فضای مجازی زیاد شده و سایت‌ها و وبلاگ‌هایی نیز در این‌باره راه اندازی شده است.

در این بین متاسفانه گاهی برخی از این افراد از روی جهل و شاید خدای ناکرده غرض، طرف مقابل را تکفیر می‌کنند! و فضای بحث و استدلال منطقی را آلوده می‌سازند.

 

در اینجا توجه دوستان علاقمند [به خصوص متکلمین] را به توصیه‌هایی از حضرت روح الله جلب می کنم:

 

"لازم نیست اگر انسان داراى علمى نشد از آن تکذیب کند و به صاحب آن علم جسارت نماید. پیش عقل سلیم همان طور که تصدیق بی‌تصور از اغلاط و قبایح اخلاقیه به شمار می‌آید، تکذیب بی‌تصور نیز همین طور، بلکه حالش بدتر و قبحش افزون است.

 

اگر خداى تبارک و تعالى از ما سؤال کند که شما که مثلا معنى «وحدت وجود» را به حسب مسلک حکما نمی‌دانستید و از عالم آن علم و صاحب آن فن اخذ نکردید و تعلم آن علم و مقدمات آن را نکردید، براى چه کور کورانه آنها را تکفیر و توهین کردید، ما در محضر مقدس حق چه جوابى داریم بدهیم جز آنکه سر خجلت به زیر افکنیم.

و البته این عذر پذیرفته نیست که «من پیش خود چنین گمان کردم».

 

هر علمى مبادى و مقدماتى دارد که بدون علم به مقدمات، فهم نتیجه میسور نیست، خصوصاً مثل چنین مسئله دقیقه که پس از عمرها زحمت باز فهم اصل حقیقت و مغزاى آن به حقیقت معلوم نشود.

 

چیزى را که چندین هزار سال است حکما و فلاسفه در آن بحث کردند و موشکافى نمودند، تو می‌خواهى با مطالعه یک کتاب یا شعر مثنوى مثلا با عقل ناقص خود ادراک آن کنى!

 

البته نخواهى از آن چیزى ادراک کرد. رحم اللّه امرأ عرف قدره و لم یتعدّ طوره"

 

شرح چهل حدیث، صفحه‌ی ۳۸۹ 


  • تاریخ ارسال: ۱۰:۲۰ ق.ظ - دوشنبه ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
  • چاپ این مطلب
  • تعداد بازدید: 6,452
  • ۶ نظر
  • گزارش!
  1. نهج البلاغه خوان

    سلام بر دوستان. اگه حرفی از خودمون بزنیم ، ناروا گفتیم . اما اگه امیر المومنین علی (ع) تو قیامت بفرمایند که این نظر من نبوده چه جوابی داریم بگیم. یه نگاهی به خطبه ۱۸۶ بندازیم می بینیم که کلا این نظر «رد »شده است. امیر المومنین می فرماید «نه در درون اشیاء قرار دارد نه در بیرون آن »

  2. ناشناس

    چیزى را که چندین هزار سال است حکما و فلاسفه در آن بحث کردند و موشکافى نمودند،
    وحدت وجود تفکریست مربوط به قبل از اسلام و مربوط به فلسفه یونان و در اعتقادات شیعی جایگاهی ندارد
    و من قبل لفی ضلال مبین آیه ۲ سوره جمعه

  3. عقل

    خوب است که نویسنده عقلش را داده به فلاسفه از خود اراده و فکری ندارد چون هیچ یقین دارد در بشر (هیچ خطایی وجود ندارد)
    طبق گفته دین عقلت را به دیگری واگذار نکن
    غیر از معصوم همه خاطی هستند
    جزاک ا…

  4. محمد

    عالی بود…
    موفق باشید

  5. احسنت؛ تبارک الله؛ دم شما گرم

دیدگاه شما

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.



مستضعفین تی وی

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

فیس بوک تویتر گوگل پلاس افسران ایمیل چت

نظرسنجی

آیا شما عملکرد دولت حسن روحانی در حل معظلات اقتصادی را مثبت ارزیابی می کنید؟

  • خیر (94%٬ 409 رأی)
  • بله (6%٬ 28 رأی)

تعداد رأی دهندگان: 437
[ آرشیو نظرسنجی ]

Loading ... Loading ...

خبرنامه

برای اطلاع از به روزرسانی‌ها و دیگر اخبار مرتبط با سایت، در خبرنامه اینترنتی ما عضو شوید. توضیحات بیشتر...
پس از ارسال، پیامی به پست الکترونیک شما فرستاده می‌شود که باید روی لینکی که در پیام موجود است کلیک کرده تا عضویت شما قطعی گردد.

سامانه پیام کوتاه

جهت عضویت در سامانه پیام کوتاه بچه‌های قلم، عدد 22 را به شماره 30007227001212 ارسال نمایید.

  • آ – العالم
  • آ- پرس تی وی
  • ادواردو
  • برهه
  • پایگاه اینترنتی هیئت جوادالائمه علیه السلام
  • تا شهدا، با شهدا
  • تبیان مهدویت
  • سایت اختصاصی شهید "احمد کاظمی"
  • عمارنامه

به " بچه‌های قلم" امتیاز دهید.