تعداد بازدید از ویدئوهای کانال بچههای قلم در یوتیوب از مرز ۲ میلیون گذشت. کانالی که مخاطب هدفش، بیشتر ایرانیان خارج از کشور است و فقط ۳۳۷ عنوان ویدئو [تا این لحظه] دارد!
با خودم فکر میکردم، من به تنهایی چه فعالیت فرهنگی میتوانستم در فضای حقیقی انجام بدهم که فقط در یکی از بخشهای آن ۲.۰۰۰.۰۰۰ بیننده داشته باشد؟
آمار زیر بخشی از فعالیتهای سایت بچههای قلم است، از ۱ اردیبهشت ۱۳۸۲ که پا به عرصهی دریای وب گذاشت، تا امروز.
– تعداد بازدید کننده از سایت بچههای قلم از سال ۱۳۸۱ تا کنون بر حسب IP و در سه نسخه ارتقاء یافته جمعاً ۷.۵۰۰.۰۰۰ نفر و در همین بازه زمانی تعداد صفحات بازدید شده بیش از ۱۸.۰۰۰.۰۰۰ صفحه.
– تعداد فایلهای صوتی و تصویری دانلود شده و استفاده شده در دیگر سایتها و وبلاگها [به صورت لینک مستقیم بری دانلود یا پخش] در این بازه زمانی در حدود ۵۰.۰۰۰.۰۰۰.
– پخش نوای فلش سایت بچههای قلم در بیشاز ۵۰۰۰ سایت و وبلاگ.
– حضور و انتشار محتوای تولید شده، در شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، یوتیوب، فرندفید، گوگل پلاس و… و بازنشر مجدد آن [قابل محاسبه نبود].
بیشاز ۲۰.۰۰۰ نفر عضو سامانه ایمیل سایت و ۱۰.۰۰۰ عضو سامانه پیام کوتاه سایت.
و…
این آمار نه برای نشان دادن حجم کار است و نه برای اینکه خدای ناکرده بخواهم کارم را بزرگ جلوه دهم که حتی بچههای قلم را بسیار بسیار کوچک میبینم در برابر حجم عظیم داراییهای معنوی، اخلاقی و انسانی اسلام و انقلاب اسلامی و حضرت روحالله و امام خامنهای.
این آمار را ارائه میدهم تا شاید بعضی باورشان بشود که با یک دستگاه کامپیوتر و یک خط اینترنتی ۱۲۸ کیلوبیت ADSL در گوشه اتاق مطالعه هم میتوان کار فرهنگی کرد و نیاز به ساز و کار فنی پیچیده، بودجه مصوب سالانه، دفتر اختصاصی و هزار توجیه دیگر برای کار نکردن! نیست.
اما باید فکر داشت، هدف نهایی را مشخص کرد، برنامهریزی کرد، مدیریت مالی انجام داد و توکل را هم از همان اول فراموش نکرد.
باید ویژگیهای مخاطب را جدی گرفت، آن هم مخاطب از نوع اینترنتی که در لحظهی دیدن سایت یا وبلاگ شما، با چند کلیک به هزاران صفحه مطلب و محتوای چند رسانهای دیگر با موضوع مطلب شما دسترسی دارد.
باید مخاطب را شناخت، نیازش را فهمید، جذب و مدیریتش کرد و برای فردایش برنامه داشت.
خواهران و برادران دردمند فرهنگ اسلام و انقلاب، که در فضای مجازی غیر فعال یا نیمه فعال هستید؛ بیایید جذب، مدیریت و ارائهی محتوای هدفمند به مخاطب را در فضای مجازی جدی بگیریم.
اینجا میدان نبردی است که شاید بتوان گفت دست کمی از مناطق عملیاتی دفاع مقدس ندارد. فقط ظاهر و ابزار تغییر کرده، دوست و دشمنش تغییر ماهیت داده، اما هدف همان است و راه همان.
اگر فعالیتهایم در بچههای قلم ثوابی داشته باشد برای روزی که دستهایم در برابر خداوند متعال خالیست، تماماً هدیهایست ناقابل به روح پاک مادرمان حضرت فاطمه زهرا (سلام الله).
امید که مقبول واقع گردد.
انشا الله